Skibindinger og deres funktioner

Skibindingerne skal holde dig fast på skien og løsne dig fra skien på de rigtige tidspunkter. Der findes mange typer og modeller. Her følger en kort gennemgang af bindingers vigtigste funktioner.

Husk at banke al sneen af støvlesålen inden du klikker skiene på.

Vigtigt er det at bindingens vægt-område, altså ved hvilken belastning at den skal udløse, er i nærheden af din egen vægt. Det skal indstilles af en professionel. Som meget generel tommelfingerregel så skal du sætte et 0 efter tallet på bindingen og det er så vægten. Men den skal også passe i længden for at virke korrekt!
Bindingens udløsningsmekanisme er bygget op omkring tostore fjedre. En i bag-bindingen og en i forbindingen. Bag-bindingens fjeder arbejder fortrinsvis lige frem og tilbage. Det vil sige, at den trykker frem på hælen af din støvle og holder den på plads. Er fjederen for løs eller er afstanden mellem for- og bagbinding for stor, kan du løfte din hæl op af bindingen meget let. Er den derimod for stram eller er afstanden for lille, vil bindingen ikke udløse, når du ryger fremover. Av!
Flere og flere bag-bindinger kan også udløse sidelæns. Det er en god funktion, som øger sikkerheden. Udløsningen fungerer udfra samme fjeders spænding. Forbindingens fjeder spænding afgør, hvor let du kan vride støvlespidsen op eller til siden. Igen gælder det, at en for løs spænding, kan udløse bindingen for let og for hård spænding vil holde for meget fast i støvlen. Netop fordi bindingen er mekanisk og skal kunne dreje og udløse udfra tryk eller vrid, skal den vedligeholdes. Det vil sige,  at fjederen ikke må være rusten. Ffladerne hvor støvlen sidder i bindingen og som støvlen skal kunne glide på, skal være rene og ikke for ridsede eller slidte.

En binding skal ikke kun indstilles efter din vægt. Der skal også tages højde for teknik, niveau, alder, sne-type og måske også gamle skader.
Er du begynder eller en langsom, forsigtig skiløber, så skal din binding ikke være indstillet hårdere end din vægt. Typisk vil dine styrt eller fald ikke være voldsomme og ofte vil du kun langsomt vride støvlen ud af bindingen. Fjederen belastes derfor ikke specielt hårdt. Løber du derimod aggressivt og hurtigt, så vil en for let indstillet binding kunne udløse på et uheldigt tidspunkt, hvor der egentlig ikke er fare for styrt. F.eks. hvis du rammer en lille pukkel eller is.knold i høj fart.

5 Comments

  1. Hej Thomas
    Min datter har svært ved at træde støvlerne i bindingen på hendes ski. Kan man gøre noget ved det?
    Vh Søren

    • Thomas Uhrskov

      Du skal først tjekke at bindingerne er indstillet korrekt – er de det, er det nok kun et spørgsmål og at prøve et par gange

  2. Nikolaj Hygebjerg

    Hej Thomas
    Endeligt en side der fortæller om bindinger. Jeg har været så heldig at vinde et par Apo SC Park ski, som virker meget lækre, men ingen butikker kan sælge mig bindinger og jeg kan ikke finde nogle oplysninger nogen steder om hvilke man kan/skal montere. Jeg er bare alm. skibruger som tager afsted på skiferie 4-5 dage om året og kører kun på præparede pister, så bindingerne skal bare være så billige som muligt og stadig virke.. Kan du anbefale noget eller et sted at købe dem?

  3. Hej Thomas. Jeg fik knæskader, hvor 2 stk. ledbånd gik helt fra hinanden. Min ski blev ikke udløst, hvilket jeg tror, var grunden hvorfor det gik så galt. Skien var, efter min mening for stram fra starten af. Kan man klage over det??Ikke fordi, at jeg er interesseret i at få noget ud, men så andre ikke kommer til at skade sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *