Month: March 2017

Bagvægt i offpiste – hold dig fra det

Der findes en del myter inden for skisport.

En af dem er, at man skal løbe med bagvægt i dybsne. Det er noget forvrøvlet sludder. Men der er en god forklaring på hvordan myten er opstået:

Når man betragter en skiløber løbe ned af en stejl bjergside i dybsne, og man sammenligner skiløberens krop med sneens overflade, ser det ud som om han løber med bagvægt. Men i forhold til sine ski (der jo ikke er parallelle med sneen) er han faktisk i jævnvægt. Altså – du skal løbe med vægten jævnt fordelt ud over dine ski,når du dyrker off-pist skiløb!

En del begyndere løber med mere eller mindre konstant bagvægt. Ofte skyldes det frygten for farten. Desværre bevirker bagvægt, at man får mere og mere fart på – så det er ret uheldigt.

Snowboard – hvilken fod skal forrest?

Goofy eller regular

På et snowboard står man asymmetrisk, og det betyder, at der er to måder at stå på boardet: Enten med højre fod (goofy) eller venstre fod (regular) foran.

Højre eller venstre - et skub i ryggen afslører din stil

2/3 del af alle snowboardere bruger regular. Hvis du er begynder, kan det være svært at finde ud af , hvilken fodstilling du har det bedst med. Derfor kan du lave en test. Sæt dig på en stol og rejs dig hurtigt, som for at løbe ud i køkkenet og hente en toast, der er ved at brænde på. Det ben, som er forrest, når du sætter af fra stolen, skal også være forrest på boardet. Har du prøvet at stå på skateboard, så bruger du bare samme stilling på snowboardet.

Du kan også stå med paralelle fødeder. Få en ven til at skubbe dig i ryggen – det ben du automatisk sætter forrest, skal også være forrest på bordet.

Freestyle moves og tricks – en gennemgang

Mange af disse tricks er farlige at udføre,og kan medføre skader og ligefrem også døden. Så det er et must at bruge sikkerhedsudstyr som hjelm og rygskjold. Sørg for at checke hop og landing inden du kaster dig ud i det. Det er også en rigtig god ide, endda en overordentlig god ide,  at træne hjemmefra på en trampolin, eller i et bassin. Alle nedenstående tricks er svære at udføre, så hav lidt tålmodighed. Flips og spins ser federe ud med grabs. Det er også tilsvarende sværere at lave, men det er det, der gør skiløb så fedt. Man kan altid lære noget nyt.

... det gør først ondt, når man lander

Mute Grab
Et mute grab udføres ved at skiløberen rækker sin højre hånd ned og tager fat I sin venstre ski. mens skiene er krydsede foran støvlen. For nogle er det venstre hand ned til venstre ski. Det er sådan set lige meget.

Tip: Mute Grab er forholdsvist simpelt at lave. så for at det skal se rigtig fedt ud. så skal benene hives godt op under skiløberen. og grabbet skal så “tweakes”. altså hives helt ud.

Phil Grab
Som et mute grab. lige på nær. at skiløberen grabber sin ski bag bindingen I stedet for foran.

Safety Grab
Skiløberen tager fat I venstre ski med venstre hånd eller højre ski med højre hånd. Skiene skal så være trukket op under kroppen.

Stiffy
Skiløberen sparker skiene fra sig nedad og frem. For at det skal se fedt ud. skal skiene drejes lidt når man strækker ud. Og så holdes til lige inden man lander.

Rocket Air
Begge ben er strakte ud foran kroppen. og skiløberen rækker frem og grabber skiene. Enten højre hånd til højre ski eller højre til venstre for en cross grab rocket.

Tail Grab
Lidt som en gammeldags backscratcher. men med grab. Kryds skispidserne mens skiene peger nedad. Tag fat med samme hånd i samme ski. f.eks. højre hånd til højre ski. Træk bagenden af skien ned til siden for at tweake tricket. og dermed få det til at se meget federe ud. Ekstra stilpoint kan gives for at bue kroppen fremad og kigge tilbage på skienden.

Huntony
Som et mute grab. men I stedet for at krydse skiene. skal den ski der ikke er grabbet sparkes tilbage og op.

Screamin Seamen
Som en gammeldags dobbelt daffy. men skiene krydses midt I det hele. Spark højre ben frem og venstre tilbage. På vejen tilbage skal skiene krydses. og så ud igen i samme position. Der skal meget højde til at udføre dette trick.

Genie Grab
En Screamin Seamen med grab mens skiene er krydset. Endnu sværere en screamin seamen.

Frontside Grind
Løberen kører mod gelænderet eller træstammen han skal grinde på. Hop op. drej halvfems grader og kør hen af gelænderet med benene spredt.

Backside Grind
Som en frontside. men man drejer den anden vej ind I grindet. F.sks. Man kører op fra venstre side og hopper så man kører med højre ben først og har ryggen til den oprindelige fartretning.

Spins
Folk spinner på meget forskellige måder. Der er folk der kan lande backflips, men ikke engang kan lande en 360`er. Det hele ligger i hovedet. Når man når hoppet, skal man mere eller mindre bare sætte af opad og dreje hovedet til den ene side. Hvis man skal spinde meget. som f.eks. 720 eller 900. er det en god ide at bruge armene til at få mere rotation.

180- ½ omgang

360- Gammeldags helikopter

540- 1½ omgang

720- 2 omgange

900- 2½ omgang

1080- 3 omgange

1260- 3½ omgange

1440- 4 omgange. Det er næsten kun de bedste professionelle der kan lave dette hop.

Spins med grabs
Et spin I sig selv kan se ok ud. men for at det virkelig skal rykke. kan man kombinere et spin med et eller flere grabs. Det er en del sværere. men ser også tusind gange federe ud.

Fakie Spin
Som alle de normale spins. men forskellen er at man sætter af fra hoppet baglæns. Det er selvfølgelig mere skræmmende at komme bragende mod et hop baglæns. men det er en tilvænningssag. og det ser rigtig svedigt ud.

Zero Spin
Afsæt og landing er baglæns. uden spin i. Man hopper bare baglæns og lander baglæns. Temmelig svært

Front Flip
Forlæns salto. Kør ud over hoppet. og kast kroppen og hovedet fremover. men vent til du har forladt toppen af hoppet. ellers mister du rotationsfart. Kan laves med grab og med krydsede ski. for at se federe ud.

Back Flip
Baglæns salto. Udføres ved at køre op af hoppet. og kaste kroppen tilbage helt ved toppen af hoppet. Kan også udføres med alle grabs eller med krydsede bagender eller spidser.

Dartpil (AKA Superman)
Faktisk bare et forsinket front flip. I stedet for at begynde flippet med det samme. så flyv vandret så længe som du har mulighed for inden du til sidst krøller sammen og laver flippet. Det ser rigtig fedt ud. og kræver temmelig meget højde.

Lincoln-Loop
Dette er en slags sidelæns salto. Man kører ud over hoppet og kaster sig til siden. Man laver faktisk en slags vejrmølle mens man flyver fremad. Man bevæger sig lidt som viserne på et ur mens man flyver fremad. Kan laves med grab og med spin i. og ser rigtig fedt ud. Er temmelig svært. og kræver nok noget øvelse på trampolin inden.

Misty
En forlæns salto med spin i. Laves ved at kaste armen skråt nedad mens man laver et frontflip. F.eks. kører løberen ud over hoppet. og idet han sætter af kaster han sin højre arm nedad og til venstre. Han ligger så efter lidt tid på ryggen i luften med skiene over sig. og lander baglæns hvis det er en misty 540. Faktisk bare en salto med spin i. Der kan laves alle spin over 540 i dette trick. Det højeste der er blevet lavet er dog Misty 1080. men det er også sindssygt. Kan også laves med alle grabs i.

Rodeo
En baglæns salto med spin i. Men ikke som en gymnastik salto. Kroppen skal ligge sidelæns mens hoppet udføres. Kør op mod hoppet. og idet du kaster dig bagover for at lave en baglæns salto. så kast dig bagover og til siden mens du f.eks. tager højre arm og kaster den opad. Som mistyflippet. kan rodeoflippet udføres med alle former for spins. Ekstra point gives for at tilføje et grab.

Flat spins
Flat spin er et spin uden for den lodrette akse. Forestil dig at du spinder mens du ligger ned. Det er temmelig svært. og kræver en del træning. Man skal prøve at lægge sig fladt i luften mens man spinner. Som normale spins. ser dette fedre ud med grab. men jeg er ikke sikker på at nogen har lavet fakie flat spin.

McTwist
Et mistyflip i quarter pipe eller halfpipe. Mere eller mindre en 540 med hovedet nedad.

Switch Back Flip
Baglæns salto med baglæns afsæt og landing. Kør baglæns mod hoppet og kast kroppen bagover idet du forlader hoppet. Efter saltoen er slut lander du baglæns igen. (Forhåbentlig).

Flair
Flair er en baglæns salto med halv skrue I halfpipe eller quarterpipe. Kør op af pipen og kast hovedet skråt bagover. Du vil så lave et backflip. men også dreje en halv omgang og lande forlæns igen ned af pipen.

HUSK : Det er en rigtig god ide. endda en overordentlig god ide. at træne hjemmefra med en trampolin!

Freestyle disipliner – det skal være vildt

Det hele startede da en ung canadier ved navn JF. Cusson blev træt af at lave normale hop. Han kiggede lidt på snowboardteknikken og på rulleskøjteløbere,og fandt så på at tage fat i sin ski mens han krydsede dem – alt imens han udførte en helikopter. Hermed blev 360 Mute Grab opfundet. Dette hop så offentligheden først under OL i Nagano i 1998, hvor amerikaneren Jonny Moseley vandt OL guld i puklerne ved bl.a. at udføre et sådant hop i finalen.

Big Air
En konkurrence hvor udøverne får stillet et kolossalt stort hop til rådighed. Her skal de vise, hvem der kan udføre det største, vildeste og mest stilede hop. Hvis det før i tiden var lidt vildt at lave en helikopter( snurre rund om sig selv i luften),er der nu for alvor kommet andre boller på suppen. Hoppene, der er inspireret af snowboard og rulleskøjteløb, bliver større og større og mere og mere tekniske.

I flæng kan man nævne: 1440 (4 helikoptere i træk.), mistyflip 540 (Forlæns salto med halv skrue). switch back (baglæns salto med afsæt og landig baglæns.)

Der findes mange forskellige hop, men fælles for dem er, at det ikke kun er antallet af gange man snurrer rundt på den ene eller den anden led, der tæller. Der bliver også lagt meget vægt på stilen.

Således giver en 540 med grab mere end en 720 i konkurrencer. Hoppene er aldrig ens, så løberne skal tilpasse sig hvert hop, hvilket gør at det aldrig bliver ensformigt at se big air eller selv at hoppe (i modsætning til det gamle aerials, hvor hoppene altid er ens.) .

Half pipe
Half pipe er en gammel snowboarddisciplin, hvor der køres i en lang rende, der er gravet med en speciel maskine. Løberne kører så fra side til side og udfører tricks ved at blive skudt ud af halfpipen og lande ned i den igen. Halfpipe er inspireret af rampeløb på rulleskøjter og skateboard, og er en meget intens disciplin, hvor trickene kommer lige efter hinanden.

Trick der laves i halfpipen kan være:

900 (2½ helikopter). Flare (baglæns salto med halv skrue). 540 mute grab ( 1½ helikopter med grab) eller McTwist (540 med hovedet nedad).

Slopestyle
En lidt nyere disciplin er slopestyle. Her får løberne en hel bane stillet til rådighed. På denne bane er opstillet hop, quarterpipes, gelændere og spines. Her gælder det om at lægge den bedste og mest kreative linie gennem banen. Hoppene, der bliver udført, er magen til dem i big air, omend ikke så store. Gelænderne bliver brugt til at grinde på,som man ser det på rulleskøjter. Det er noget helt nyt at bruge skiene til at grinde på, og det er en helt speciel følelse, at glide hen af et tyndt metal rør med ski under fødderne.

Quarterpipe
En tredje disciplin er Quarterpipe, som er en blanding af Bigair og Halfpipe. Der bruges her en omkring 4 meter høj væg, som man kører op ad på samme måde som i Halfpipen, men løberen udfører her kun et enkelt hop. Trickene er de samme som i halfpipe, men forskellen ligger i, at hoppene bliver utroligt store i quarterpipe. Dels er væggen større, dels er tilløbet længere.

Skiercross
For de lidt mere fartglade er der skiercross. Skiercrossbanen minder på en måde om en storslalom bane, men forskellen er, at banen også er udtyret med hop, bumb, og kurver. Man kører fire af gangen, og det hele sker i et utroligt hæsblæsende tempo. Der må officielt ikke skubbes,men når løbet først er i gang, har kørerne svært ved at holde albuerne inde til siden.

Der er basis for nogle ordentlige styrt, da farten er utrolig høj, og der hele tiden er hop eller sving at tage sig af på banen. Endelig en publikumsvenlig fart-disciplin!

En introduktion til snowboarding

Snowboardet er jo egentlig et surfbræt til sne og ligesom surfingen stammer snowboardet fra USA. I begyndelsen – altså for snart 20 år siden – var al tale om snowboards totalt uforståelig og fremmedartet. Der var mange erfarne skiløbere, der smilede hånligt overbærende og de var overbeviste om, at snowboarding bare var en forbipasserende dille, der som andre modefænomener ville forsvinde igen, når sæsonen gik på held.

Snowbording er fedt

Snekrigen
Mange skiløbere har tidigere haft det svært med snowboardere. Årsagen var, at de ofte blev kørt ned bagfra af mere eller mindre håb- og hensyns-løse snowbordaspitranter. Skiløberne bandede dem langt væk, mens de masserede deres blå mærker på ryggen, hofterne, og lårene. Men heldigvis er snowboarding i dag kommet ud over pubertetsstadiet. Sporten er gået hen og blevet seriøs – og en hensynsløs snowboarder er ligeså upopulær blandt andre snowbordere som en mega-bums på næsen af en forelsket teenager lørdag eftermiddag, inden han skal møde drømmesilden. Det er simpelthen gået hen og blevet god karma at være hensynsfuld.

Hvis man skal generalisere er det fortrinsvis unge mellem 12 og 30 år der står på snowboard, og det hænger selvfølgelig også sammen med at sporten jo ikke er så forfærdelig gammel. Det er en del nemmere at lære at stå på snowboard, end det er at lære at løbe på ski. På ski skal man hele tiden holde øje med to brædder, som kan krydse når du mindst regner med det, mens at man som snowboarder kun har ét bræt som man skal holde styr på. Det tager kun to til tre dage at lære at svinge fornuftigt ned af en blå piste.

Hvilket board skal du vælge?
Hvilket bræt man skal vælge? Det hænger sammen med, hvor man bruger mest tid på bjerget. Alt efter om man er Freerider,  Freestyler, Carver eller Boarder Cross´er. Det stive board egner sig bedst til den øvede snowboarder, mens begynderen får mest ud af et blødt board. Ifølge tommelfingerregelen bør du starte med et board, der når dig til kinden. Herefter justeres højden efter hvordan dine færdigheder udvikler sig. Længere boards er mere stabile og kortere boards drejer hurigere og gør spins og andre skateboard-agtige tricks lettere at udføre.

Freeriding er den nye adrenalin-pumpende form for offpiste løb. Begrebet Freeride findes både i ski- og snowboardterminologien og hænger også lidt sammen med den form for skiløb, der hedder New School. Så har du hele bjerget som din legeplads kan du med fordel se dig om efter et freeride snowboard. Er du typen der suser ned af pisten, ind mellem træerne og tager en tur ud i den dybe sne, så er du Freerider. Et freeride-board skal være længere for at give bedre opdrift i den dybe sne. Let med blødt flex, store nose og en hurtig grafit-belægning. Vælger du et længere board så få du den ultimative powdermaskine, men et langt board er mindre spænstigt på pisterne. Normalt skal boardet gå dig til hagen og mindst til skulderen

Hvor finder du de andre boardere?
De polulære steder blandt snowboardere er Les deux Alpes, Val Thorens og Tignes i Frankrig. Ischgl samt St. Anton i Østrig. Men stort set alle større destinationer har en snowboardpark med hop og halfpipes. Et andet snowboard mekka er Les Diablerets i Schweiz, men dette sted er ikke så kendt blandt danske snowboardere endnu. Og så det iøvrigt være at denne tekst allerede er outdatet – for mode-stederne blandt snowboardere skifter nogle gange lige så hurtigt som den almindelige mode.

“Hoved”sagen.
Husk håndledsbeskyttere, knæbeskytter, rygskjold og hjelm, hvis du vil undgå skader. Det er faktisk totalt in at køre med hjelm i dag. Undgå også at ligge som en standet val i sneen på steder, hvor man ikke kan se dig. Eksempelvis bag et hop, i et sving eller i en lavning.

Og for alle jer skiløbere, der stadig er en smule skeptiske: Hvis der er faldet masser af nysne, eller hvis sneen er tung, blød og klistret – så er det måske dagen, hvor du skal lade skiene stå og prøve en dag på et board. Det er sjovt,om end man falder meget hårdt!

Den frosne bølge

Husk hjelmen

Blå knæ er ikke kun for friske spejdere, men derimod en del af snowboarderens vinterferielidelser. Vejen til snowboardets hemmelighed går gennem ømme håndled, skamslåede baller og blå knæ. Men har du først taget dine første sving på et snowboard, så er du solgt for altid.

Ligesom surfingen stammer også snowboardet fra USA. Amerikanerne fandt hurtigt ud af, at man ikke kun kunne surfe på havets bølger, men også på det frosne vand man finder i bjergene.

Snowboardet er ganske vist mindre end surfboardet, men teknikken er nogenlunde den samme.

I starten af 90 érne kunne man på mange skisportssteder og også blandt danske skiløbere finde en lidt fjendtlig indstilling overfor snowboarderne, men den tidligere kamp mellem skiløbere og snowboardere synes i dag at være en saga blot. Snowboarding er for alvor blevet accepteret på de internationale skisportssteder. På de allerfleste destinationer har man nu indrettet funparks, hvor der er indbyggede hop, slalombaner, sving og halfpipes.

Destinationer som Val Thorens i Frankrig, Ischgl i Østrig, Hemsedal i Norge og Sälen i Sverige er bare nogle få af de snedestinationer, der satser meget på snowboardere.

Board typer
Er du typen der suser ned af pisten, mellem træerne eller tager en tur ud i den dybe sne, så skal du gå efter et freeride board. Dette board er meget alsidigt. Freeriding er bare et andet ord for. ja. snowboarding. Freeride-boardets front er længere og lidt bredere end bagdelen. Det er også længere og stivere end trickboardet, der bruges til halfpipe og freestyle. Carving-boardet er det stiveste, og denne type board bruges også i disciplinen boarder cross.

Det er også vigtigt at vælge, hvilken kerne snowboardet skal have. Kernen kan enten være af traditionelt træ eller syntetisk. Trækernen er mellemhård, og den syntetiske kerne kan manipuleres så den enten er blød eller hård. Det stive board egner så mest til eksperten, mens begynderen har mest ud af et blødt board.

Længden er også vigtig, Ifølge tommelfingerregelen bør man starte med et board, der når en til kinden. Herefter justeres det så, alt efter hvordan ens færdigheder udvikler sig. Længere boards er mere stabile og lader sig lettere kontrollere. Korte boards drejer hurtigere og gør spins og skate-board-agtige tricks lettere. Vægten (din vægt) har også betydning, og tungere snowboardere bør bruge længere boards.

Pukler
Med et snowboard er pukler måske ikke det mest morsomme, da det føles som at dreje en hoveddør i en tre meter høj bølge. Pukler er det sværeste ved snowboarding, men det kan faktisk godt lade sig gøre. Her har du et par huskeregeler til næste gang, du vælger pukkelpisten. Der skal kæmpes for at holde skuldrene frem for hofterne. Og hofterne skal blive midt på boardet. Det kræver stærke mavemuskler og gode muskler i den nederste del af ryggen for at kunne holde dig selv fremme i den rigtige position. Får du bagvægt, mister du al kontrol, og et styrt er uundgåeligt.

Træer
Surfing mellem træerne er kanon sjovt og meget udfordrende. Koncentrer dig om din linie og være sikker på ruten. Det er ikke altid lige let at stoppe op mellem træerne. Tag en beslutning, når du  sætter igangog hold den!

Er du meget vægelsindet i dit valg af rute, er du næsten sikker på at blive tværet ud på en af stammerne. Vær sikker på. at der ikke er større klippefremspring mellem træerne. Køre først stærkt , når du kender ruten.

Det handler om at færdes sikkert i naturen. Vis respekt overfor de andre snesports- udøvere. Hold afstand. Kør aldrig stærkere end at du har kontrol over dit board.  Kør aldrig alene i offpiste og hav altid en lokalkendt med. Helst en rigtig bjergguide.

Sådan får du varmen på ski

Møllesving:
Den mest almindelige måde at få varmen tilbage i fingrene på er,at svinge armen rundt og rund i store cirkler. Man centrifugerer så at sige blodet ud i hånden. Kort efter at det begynder at gøre ondt, kommer varmen snigende tilbage.

Nej, der findes andre og mere effektive måder at få varmen på, end at hoppe i det varme bad

Pingvin:
Men mest effektive måde at få varme i fingrene på er at stå med armene ned langs siden og håndfladerne bøjet opad. Hæv og sænk derefter skuldrene i to minutter. Du kommer til at ligne en idiot, men det virker – stensikkert.

Bensving:
Fryser du om tæerne. så sving benet frem og tilbage. Det virker nogenlunde som møllesving – du presser online slots blod ned i de små blodkar.

Vippe tæer:
Suveræn måde at få varme i fødderne. Vip dine tæer langsomt (jeg mener meget langsomt) op mod støvlens tag. Hold dem der i 3 sekunder,og vip den som ultra-langsomt ned igen. Fortsæt i 2 minutter, og der er garanti for varme. Jo langsommere bevægelse, jo mere varme.

Se det på video her

Skiskole – er det noget for mig?

Som gammel skilærer vil jeg bestemt anbefale alle at gå i skiskole. Og helt uanset niveauet. Selv tager jeg ofte undervisning – for der er altid noget nyt at lære. Men husk at alle nye færdigheden i begyndelsen vil føles akavede, så du bliver nødt til at acceptere en kort periode med skimæssig usikkerhed.

Noget af det bedste den danske skiskole har at byde på

Husk en god skilærer kan ikke lære dig at blive bedre til at stå på ski, men han (eller hun) kan skabe rammerne og udfordringerne for at du kan lære dig selv at blive bedre.

En time er ikke nok
Lad være med af tro, at du får noget ud af en enkel “brush up time” med mindre du er en meget habil skiløber. Hvis din teknik er hjemmelavet, vil det ofte tage flere dage, at aflære indgroede fejl. Men det er som regel besværet værd.

Privatlektioner
Man kan ind imellem være fristet til at skippe skiskolen og i stedet være et par stykker om at hyre en privatlære. Det er en god ide, men dels kræver det at alle på holdet er på nogenlunde samme niveau.

Dels skal du/ I skal også overveje følgende faktum:

Der er grænser for hvor mange informationer din krop og din hjerne kan kapere på kort tid. Derfor får du måske mere ud af fire timer på et skiskolehold med fire personer,end du får på én privattime. hvor du har skilæreren for dig selv.

Lige børn leger bedst
Lad være med at blive ked af det, hvis du kommer på et “lavere” hold end dine kammerater. Det er ikke en konkurrence, men en mulighed for at få mere glæde ud af dit skiløb. Og man lærer bedst. hvis man ikke er for presset. Bed kun om at rykke op på et mere avanceret hold, hvis du keder dig voldsomt.

Sex?
Hvis skilæreren altid kører med den samme elev i stoleliften/slæbeliften så skyldes det ofte. at han har andre motiver end dem der handler om skiløb.